Sovrum

Ett sovrum ses ofta som ett enkelt och snabbt projekt att ta tag i. O enkelt var ju absolut vårt sovrumsprojekt, men ack så tidskrävande det var... Som jag berättat tidigare satt det tusentals spik i väggar och tak, vilka tog extremt lång tid att få ut. Jag tror att jag (med hjälp av andra såklart) började dra spik från första gången vi var där, och drog väl ut den sista nångång i slutet av Juli. När det väl var avklarat var det bara roligt arbete kvar och resultaten visade sig relativt snabbt.

Om ni kommer ihåg var det såhär sovrummet såg ut första gången vi såg det:

Inte så bra bild, men ni kanske förstår känslan ;) och såklart fullt med brädor..


Efter att ha grundmålat var det ganska mycket att spackla efter alla spikhål, som ni ser njuter jag av uppgiften!


Den rätta färgen på väggarna och vi började få en känsla av hur härligt och ljust rummet kommer att bli. 


Möbleringen har börjat...


Det är inte ett färdigt resultat, men näst intill. Har en del idéer för hur vi ska fortsätta med sovrummet och göra det ännu mer personligt, vilket såklart är det roligaste men jag tror vi kommer spara mycket av till nästa sommar!


En annan vinkel, kanske lite svårt att se, men det blev mycket fint o vi är otroligt nöjda såhär långt. Den lilla byrån har jag målat i samma ton som väggarna men mycket ljusare. Den kommer att så en vacker gammelrosa handtryckt tapet tapetserad på lådorna när lite tid finns över. Golvet är väldigt fint, gammalt och slitet, men i bra skick så det ända vi behövde göra var att såpa det. Taket syns inte direkt på bilden men är endast målat en gång med en riktigt matt spärrfärg. Efter det var tanken att vi skulle måla det en gång med en annan färg, men vi tycket taket blev vackert och fick en obehandlad känsla som vi gillade, så vi bestämde oss för att behålla taket så.

Vi kunde också läsa i taket att det första taket spändes år 1856, vilket betyder att huset säkert är från början av 1800-talet, men det vet vi ju inte. Det hade varit väldigt roligt att veta mer om huset och gårdens historia, en dag ska jag nog söka lite i kommunens arkiv och ta reda på mer om huset. Vi fick i alla fall veta i sommras, av en man borta på båtklubben, att gården hade högt anseende i byggden. Hans farfar hade nämligen arbetat där en gång i tiden och berättat många historier om sitt arbete där och människorna på gården, de var tydligen fina människor.

Kommentarer
Postat av: Pernilla

Åhhh vad mysigt det ser ut!! Superfint!

2010-10-04 @ 08:21:21
URL: http://pernillaohlsson.blogg.se/
Postat av: Emeli Stedt

Vart är de snygga gamla gardinerna? Vad fint det blir. Jag har ju inte sett än.. Ses till helgen!!

2010-10-06 @ 18:38:23
URL: http://emelisgronagata.blogg.se/
Postat av: Mikaela Welander

Men gu vad fint!

2010-10-12 @ 21:39:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0